Weer een week voorbij!! - Reisverslag uit Melissant, Nederland van Marc Vroegindeweij - WaarBenJij.nu Weer een week voorbij!! - Reisverslag uit Melissant, Nederland van Marc Vroegindeweij - WaarBenJij.nu

Weer een week voorbij!!

Door: Marc Vroegindeweij

Blijf op de hoogte en volg Marc

18 April 2014 | Nederland, Melissant

Hier is ie weer.. een nieuw verslagje van de afgelopen dagen.

Vrijdag 11 april:

Dit is onze standaard vrije dag. De meiden zijn uiteten gegaan met hun collega’s van Rehabilitation Centre. Ruben en ik zijn ’s avonds laat nog meegegaan met stappen. Deze vrouwen van 28 jaar waren super aardig en spraken goed Engels. Ook hebben ze ons uitgenodigd voor een barbecue over twee weken. Na nog een aftersappie gedaan te hebben bij die collega thuis, zijn we op huis aan gegaan. 06. 00uur pff.

Zaterdag 12 april: Niet veel uitgevoerd.

Zondag 13 april:

Al weer twee weken in Litouwen! De tijd vliegt. (TIME FLIES WHEN YOU’RE HAVING FUN!!) Nog steeds super goed naar mijn zin. Net als de anderen geniet ik van mijn tijd hier. We hebben met z’n allen het appartement weer eens goed schoongemaakt, iedereen heeft z’n taakjes. WC, badkamer, keuken, stofzuigen, vuilnis buiten zetten, eigen kamer en boodschappen etc. Daarna ‘gezellig’ Ajax en Feyenoord gekeken. Tussendoor de 6e en laatste CIOS-Student Tomas opgehaald. Hij doet het profiel fitness en komt voor 4,5 week naar Litouwen. ’s Avonds uit eten gegaan in het CIOScafe (Galleria). Morgen weer een nieuwe werkweek.

Maandag 14 april:

We zijn meegegaan met Tomas naar Dalia. Even een bakkie gedaan en daarna met Luuk nog wat dingen gedaan voor het project. Vervolgens naar de basisschool gegaan om te kijken naar de materialenkast. We hebben geïnventariseerd wat er allemaal nog nieuw moest komen. Snel terug gegaan, voedsel naar binnen getrapt. En weer door! Op naar het Weeshuis. Dit was erg leuk, we hebben getafeltennist, gebiljart en gefitnesst. Het was zo lekker weer dat we ook buiten nog gevoetbald en gebasketbald hebben. Het zijn lieve kinderen, maar ben er wel achter gekomen dat ze toch wel wat aan opvoeding missen. Het is belangrijk dat je goed je grenzen aangeeft met fysiek contact. Jongens vinden het leuk om te stoeien maar begrijpen niet tot hoever ze kunnen gaan. Ze hebben handigheidjes waar ze geniepige gemeende dingen kunnen doen. In de sportruimte hangt wel een bepaalde sfeer van, wie het sterkst is, is het meest dominant. Kleine jongetjes zijn al vanaf een jaar af 6 bezig met krachtoefeningen. Qua leeftijd is het heel divers van 6 tot 18. Soms met zelfs alleen ons als begeleiding. Dit terwijl wij de kinderen niet kennen. Maar het is wel superleuk, want ze vinden het leuk om met ons te sporten. Dit omdat wij veel leuke spelletjes weten en dat is weer eens wat anders voor hen. Terug naar huis, kwamen we er achter dat er nog boodschappen gedaan moesten worden, dus weer snel om boodschappen en hebben we lekker zelf gekookt. ’s Avonds nog een voetbaltraining voorbereid voor de volgende dag. Omdat we niet lullig over wilden komen hebben we het goed voorbereid en dus ook veel tijd in gestoken.

Dinsdag 15 april:

Op naar het JDC. Gesport, spelletjes gespeeld en gezwommen. Ja, en het zwembadwater was nog steeds ijzig koud. Na ff thuis te zijn geweest weer door naar FK Ekranas. We hebben de training gegeven. Wij hebben de opdrachten in het engels uitgelegd en Darius (de coach) heeft het voor hen vertaald. De training verliep erg goed (ook Darius was tevreden), dus dat geeft weer motivatie voor de volgende week. We hebben een bal gekregen waarbij we de komende 8 weken mee mogen voetballen. Vrijdagochtend rond 11 uur speelt het team wat wij trainen een wedstrijd. En zaterdag mogen wij mee met een bus naar het stadion van Ekranas. Het eerste elftal speelt dan een wedstrijd. De mensen hier nodigen ons voor veel dingen uit en zijn erg gastvrij. Ook heeft iemand me al eerder uitgenodigd om te boksen. Maar dat is niet echt mijn favoriete sport.

Woensdag 16 april:

Vandaag weer een nieuwe dag op het JDC. Een uur gesport , een uur spelletjes gespeeld. En dat de hele dag lang. Wel hebben we vandaag ons eigen plan getrokken qua sport. We zijn naar de materialenruimte in geweest en hebben verschillende sportspelen gedaan. Dit is wat diverser dan een uur lang voetballen. Dat we wat anders doen is fijn voor cliënten en zo is het ook voor ons ietsjes minder saai. De begeleidsters konden ook voor het eerst lachen. Ze vond het leuk wat we deden en hadden volgens mijn deze vormen nog nooit gezien. Oh ja en tussen de middag hadden we een half uurtje pauze 12.00uur -12.30uur, wij snel naar de supermarkt gefietst voor een pizzabroodje. Toen we de lange kassarij getrotseerd hadden was het al 12.25uur. Dus als een gek weer terug gefietst om op tijd te zijn. Dat was gelukt maar nog steeds niet gegeten/gedronken haha. Ook daar hebben we weer van geleerd. Na de activiteiten, naar huis gegaan en lekker gegeten. Rustig avondje gehad.

Donderdag 17 april:

’s Ochtends was ik vrij door de paasvakantie. Een half uurtje voordat we weg wilden gaan lag ik even op bed en keek ik naar het plafond. De druppels hingen aan het plafond, een lekkage. Het kwam dus doordat het water van de wasmachine boven niet wegspoelde. Erg smerig dus, het regende binnen. Wij naar Dalia gebeld, ze heeft de baas van het appartementencomplex gebeld en 5 minuten later stonden ze met 4 man sterk in onze kamer. Wat de oplossing is, weten we niet. Want wij spreken nog niet zo goed Litouws. ’s Avonds nog 'rustig' een sappie gedaan in de karaokebar.

Vrijdag 18 april:

Onze standaard vrije dag. Maar ook hier is het natuurlijk Goede Vrijdag. Wel zijn we bij ons voetbalteam gaan kijken. Op de fiets naar FK Ekranas. Dankzij de goede geasfalteerde wegen hier stond ik na een paar honderd meter met twee lekke banden. Jaja, knap he?! Hoe ik dat dan weer voor elkaar krijg. Hopen dat dit niet zo veel consequenties met zich mee brengt. (een nieuwe fiets pakken en deze stiekem terugzetten:)) Oh ja.. we waren onderweg naar de voetbal. Het team heeft 6-0 gewonnen. De rest van de dag gezellig met z'n allen in het appartement geweest.
’s Avonds nog ff met onze docent geskyped.

Nu een lekker lang paasweekend tot dinsdag.

Foto’s van al mijn belevenissen zijn te vinden op:

Skypenaam: marcvroegindeweij
Verslagen: http://marcvroegindeweij.waarbenjij.nu/
Foto’s zijn te vinden in het fotoalbum op mijn site.
E-mail: marcvroegindeweij@hotmail.com

• 18 April 2014 - 22:59

Arjenne:

Weer erg leuk broertje! Veel plezier en succes nog xxx

• 19 April 2014 - 08:30

Sabina:

Druk, druk, druk!!! Het is vooral niet saai bij je! Ennn...bandje plakken kun je heel goed hihi!!
    Leuk om weer te lezen, heb je veel aan je kennis en ervaring van onze stage? Succes weer komende week!! Groetjesss

• 19 April 2014 - 09:25

Paul Kreijne:

Mooi verslag weer Marc.
    Hoezo, boksen niet jou sport ?

• 19 April 2014 - 15:33

Marc:

Sabina: Haha kan je ff naar Litouwen komen om me te helpen!! Tuurlijk heb ik veel aan de kennis en ervaring van Zuidwester. En zelf kijk ik heel anders tegen bewegen aan als ze hier doen. Hier is het heel veel discipline en lichaamsgerichte oefeningen zoals coordinatie, stretchen en andere oefeningen waar ze niet veel bij bewegen. Ik heb het liefst dat de mensen zoveel mogelijk bewegen in korte tijd en weinig stilstaan. Ik ben er al wel achter gekomen dat ze hier een een hele andere visie op bewegen hebben.

Paul: Boksen is inderdaad niet mijn sport haha, pijn lijden omdat je het leuk vind... ik snap dat nie. Liever met een team werken naar een doel!! Veel gezelliger:)

• 20 April 2014 - 22:07

Anja Vroegindeweij:

Ha weer een mooi verslag Marc!
    Hoe is het afgelopen met de fiets?
    Banden geplakt?
    Mooi weer bij jullie!