Weekend en eerste dagen stage + foto's - Reisverslag uit Melissant, Nederland van Marc Vroegindeweij - WaarBenJij.nu Weekend en eerste dagen stage + foto's - Reisverslag uit Melissant, Nederland van Marc Vroegindeweij - WaarBenJij.nu

Weekend en eerste dagen stage + foto's

Blijf op de hoogte en volg Marc

11 April 2014 | Nederland, Melissant

Zaterdag 5 april.
Overdag weinig uitgevoerd en ’s avonds zijn we wat gaan drinken verderop in de stad, bij vrijwilligers van verschillende stageadressen. Verschillende nationaliteiten in een huisje (Georgië, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en wij. Kortom erg gezellig om andere mensen te leren kennen. Daarna zijn we gaan stappen in Aragvi

Zondag 6 april.
Zondag – Rustdag! Wel even aan het lichaam gedacht en dus even gefitnesst en gezwommen.

Maandag 7 april Vandaag de eerste dag stage.
Kranto school – Een school voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen.
We hebben ons gemeld bij de directeur die geen woord Engels sprak. We werden naar de gymleraar verwezen, hij sprak redelijk Engels. Deze man was erg geleerd. Hij was Fysiotherapeut, pedagoog, en bewegingsagoog. Wij kunnen dus erg veel van hem gaan leren. We zagen hier veel verschillende leeftijden, ziektebeelden en niveaus. Erg divers dus ook erg interessant. De behandeling van docenten is erg apart en heel erg anders als in Nederland. Veel lichamelijke oefeningen maar weinig intensiteit. In Nederland zijn we gewend om zoveel mogelijk te bewegen. Ook er veel stretch oefeningen om de spieren om te rekken. Vind ik goed maar de helft van de les stretchen vind ik wel wat overdreven. De dag duurde maar tot 14.00uur. We zijn nog even naar het gemeentehuis gegaan om even met Dalia te praten. Was erg gezellig! Daarna even een tijdje rust gepakt, en weer door naar The University om mee te doen aan een basketbaltoernooi, tegen het jongensteam, meisjesteam en docententeam. Aangezien Basketbal de nationale sport is in Litouwen, zijn er veel mensen die deze beoefenen. Het niveau lag dan ook redelijk hoog. ’s Avonds nog gegeten bij The Steak House en om boodschappen geweest. Vandaag is de wasmachine geregeld, dus het eerste wasje is gedraaid. Ook hadden we nog steeds een kleine koelkastje van 5 personen. Als ze het niet willen regelen, regelen wij het wel. Dus hebben we 2 verdiepingen hoger even een andere koelkast gepakt in een gezamenlijke keuken. Ff met 3 man tillen en hopen dat je niet gesnapt wordt maar dan heb je ook wat. Natuurlijk waren we wel zo vriendelijk om ons kleine koelkastje bij hun te zetten 
Dinsdag 8 april:
Vandaag de eerste stagedag bij Jouth Day Care. Een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. De begeleiders spreken totaal geen Engels en ze voeren daar echt niks uit. We hebben een uur een bal overgetrapt in een kleine ruimte. Dat werd erg saai. Volgende uur was een uur lang dammen. Erg actief:/ Ook stond zwemmen op het programma, in een busje naar de andere kant van de stad. Eenmaal in het zwembad zat de begeleidster op de kant met haar telefoontje, 15 meter verderop. Aan Michelle en mij de taak om de cliënten tot bewegen te krijgen. Dit lukte aardig, maar het water was echt ongelofelijk koud. We waren ijsklontjes. Ook was het water erg vies, je kon de bodem maar net zien. Heerlijk dat troebele water… De dag bij JDC zat er op. Na nog een meeting te hebben gehad met de leuke onderdirectrices van Krantoschool zijn we gelijk weer doorgegaan naar de volgende stage. We hebben meegekeken bij de jeugdopleiding van FK Ekranas. Ruben en ik krijgen een keer per week de leiding over het elftal 12/13 jaar. Nadat de trainer Darius ons het complex (mooi kunstgrasveld, veel materiaal, krachthonk/fitnessruimte, klaslokaal) had laten zien, zijn we gaan kijken naar de training van hun. Ze trainen 5 keer per week. Wij verwachtten een leuk vriendenteampje die uit school lekker ging voetballen. We waren erg verbaasd toen begonnen, sterker nog, we konden onze ogen niet geloven. Niveau lag superhoog, alles 1 keer raken. Iedereen was heel de training in beweging en een ongekende discipline. Als laatst in de partijvorm bij elk fout schot op doel 10 keer opdrukken. De trainer matte ze helemaal af. Een echte Sovjet trainer die heel streng was. Na de training vroeg hij ons of dat wij gelijk in een keer een hele training voor wilde bereiden, uhh… ja oke dan. Hij vertelde ons, dat hij erg benieuwd was en zin had om ons trainen te zien geven. Wij vroegen, zullen we niet eerst een oefenvorm doen, hij zei nee joh.. ik heb 5 trainingen per week als het mis gaat is het niet erg.
Hieronder nog wat statistieken van het eerste eftal van FK Ekranas (wikipedia)
FK Ekranas Panevėžys speelt sinds 1993 in diverse Europese competities.

Hieronder staan de competities en in welke seizoenen de club deelnam:

Champions League
UEFA Cup
2000/01, 2003/04, 2004/05, 2005/06, 2007/08
Intertoto Cup
1999, 2001, 2008

Hij vertelde ons dat een aantal van deze spelers potentie hebben om door te stromen naar hoger elftallen in de jeugdopleiding, en wie weet in de toekomst een 1e elftal speler wordt.
Niet zomaar een teampje dus…. En de jeugd daarvan mogen wij trainen gaan geven, best een eer!

Vol verbazing teruggefietst, even omgekleed en wat gegeten in de stad. Spullen gepakt en weer door naar de Fitness/ Zwembad. Net thuis, nog even geskypt met een docente van school, en het thuisfront. Dat was mijn dag.
Ik stel me trouwens overal voor als Marcus, niemand onthoud Marc en aangezien alle mannen namen hier bijna eindigen op us doen we het zo. Net als Luuk naar Lukas is omgetoverd,

Woensdag 9 april
Nieuwe dag bij Jouth Day Care. Na een uur gehockeyt en gevoetbald te hebben. Stond er weer een uur spelletjes spelen op het programma. Toen het twaalf uur was, zijn we gaan lunchen. We konden niet meer terug omdat Luuk en ik zouden om een gesprek hebben op het gemeentehuis bij Dalia. Maar aangezien Luuk ziek was geworden is dat niet doorgegaan. We zijn dus naar huis gegaan, na wat huishoudelijke klusjes en een middagdutje, de dames geholpen met eten koken. Dit ging goed, zelf gemaakte broodjes hamburgers. Heerlijk! ’s Avonds een lekker rustig avondje.

Donderdag 10 april
’s Ochtends heb ik stage bij Pradine Primary School. De gewone basisschool waar reguliere gymlessen worden gegeven. Deze school heeft paasvakantie waardoor ik vrij was. Om twee uur zou ik een uur naar JDC gaan en van half 4 tot 5 uur naar het weeshuis. In het weeshuis is er niemand die Engels spreekt, dus vrij lastig communiceren. En al helemaal omdat ik dan alleen moest omdat Luuk nog steeds ziek was. Na contact gehad te hebben met Dalia, mocht ik niet eens weg want ik moest voor Luuk zorgen. Overdag wat huishoudelijke taken en wat schoolwerk gedaan. 's Avonds lekker gegeten en gerelaxed.

• 11 April 2014 - 18:03

Paul Kreijne:

Leuk om te lezen, Marcus. JDC is even wennen nog?

• 11 April 2014 - 18:57

Opa En Oma:

Hartelijk dank marcus Zo te lezen verveel je eigen niet ,Volgens je Moeder heb je het buitengewoon naar je zin!!!!Voor ons allen is het een hele rust Je zal wel wat tegenkomen dat niet zo leuk is maar daar wordt je hardt van!!!Op jou leeftijd stonden ze vroeger in dienst ,daar maakten ze ook van alles mee
    Volhouden zo marcus voor je het weet is het om . en heb je veel ervaring op gedaan!!
    Hartelijke groeten van opa en oma, en verder succes met alles!!!

• 11 April 2014 - 19:36

Jan, Cornelia En Stef:

Ha Marcus,

Wat leuk om je reisverslag te lezen!
    Groetjes van ons!

Veel plezier en een leerzame tijd toegewenst

• 13 April 2014 - 22:58

Pa En Ma,:

Ha Marcus,

Wat een mooie foto's!
    Maar sommigen zijn best indrukwekkend.
    Een heel mooie ervaring voor het leven!

We zijn super trots op je !!!

XXx Pa en Ma

• 14 April 2014 - 12:23

Tiny Huijsmans :

Hallo Marc jij ken mij wel niet , maar ik ken jou ouders goed van Shantykoor , lees dat je het goed naar je zin heb , en het is prachtig werk met zulke kinderen , zou goed oppassen met het eten , voor je het weet ben je knap ziek .. Heel veel succes en ik blijf je verslagen volgen . Erg leuk om te lezen . Groetjes Tiny Huijsmans .

• 18 April 2014 - 18:21

Marc:

JDC is nog even wennen inderdaad maar komt goed.

Voorderest iedereen bedankt voor de leuke reacties:)

Nieuw verslag komt er z.s.m aan.