Al op de helft!! - Reisverslag uit Melissant, Nederland van Marc Vroegindeweij - WaarBenJij.nu Al op de helft!! - Reisverslag uit Melissant, Nederland van Marc Vroegindeweij - WaarBenJij.nu

Al op de helft!!

Blijf op de hoogte en volg Marc

04 Mei 2014 | Nederland, Melissant

Hier is weer een verslag, alles gaat nog steeds goed. Moeilijk momentje gehad op Koningsdag omdat ik dat moest missen. Ook doet mijn voetbalteam het op het moment heel erg goed. Ze gaan a.s. zaterdag 10 mei strijden tegen Flakkee voor de periodetitel wat recht geef tot deelname aan de nacompetitie. Maarja helaas kan ik niet op twee plekken tegelijk zijn. En heb ik nog het nog steeds super naar m’n zin en wil nog niet weg.

Zaterdag 19 april:
Bij de wedstrijd van Ekranas 1 gekeken. We mochten gratis naar binnen omdat wij trainers waren. Mooi om de Litouwse fans te zien. Een hooliganvakje die het goed naar hun zin hadden. Het was heerlijk weer dus we hebben daarna gezellig een terrasje gepakt

Zondag 20 april:
Gezellig met alle buitenlandse volunteers gepicknickt in het park. ’s Avonds nog even lekker bubbelbadje en zwembadje gepakt in Hotel Romantica.

Maandag 21 april: Paasviering BBQ
Veel boodschappen gedaan en voorbereidingen getroffen voor het barbecueën met de volunteers. Ik heb eisalade gemaakt en gevulde eieren gemaakt. Het was heerlijk weer en hebben tot 11 uur in ons t-shirt buiten gezeten. Erg gezellig onder het genot van een biertje en een muziekje. Oh ja, de wegwepbarbecues werkten niet uitmuntend, dus hebben maar extra genoten van salades, stokbrood, fruitmix

Dinsdag 22 april:
Gezellig naar het JDC met Michelle. Eerst was er een disco anderhalf uur lang. Beetje gek doen met cliënten. Dit was omdat het van pasen was. Ook deden ze Jeu du Boules met eieren. Het zwemmen ging deze week niet door. De dag was verder een beetje zoals normaal, sporten en bordspelletjes. Na even kort thuis te zijn geweest weer door naar de voetbal. Na snel de training te hebben voorbereid bleek dus dat de training een half uur later begon. Het was heel erg warm. Ik heb een oefening uitgelegd die ik zelf op trainen ook regelmatig doe, dus dat was wel te doen. Het is een vrij makkelijke oefening maar erg goed voor de techniek, conditie, korte en lange passing. Ook het samenspel werd hierin bevorderd. Ruben en Tomas hebben ook nog een positiespel en een afrondvorm gegeven. Dit met een afsluitende partijvorm. We hebben een voetbal gekregen van Ekranas dus we hebben daarna nog twee uur gevoetbald. Ook Murad (een turkse volunteer) heeft meegevoetbald. We deden het spel, tieneren. Helaas was ook ik een aantal keer aan de klos met “kontje knal”, “blauwe konte”. Zo hard mogelijk een bal tegen je kont aan laten schieten vanaf 6 meter. Nadat we thuis kwamen, sport/zwemspullen gepakt. Tussendoor naar de snackbar geweest en daarna gesport. Uiteindelijk was ik 10 uur thuis en dus redelijk moe.

Woensdag 23 april:
Een nieuwe dag op het JDC. Vandaag mocht ik gezellig alleen. Daar aangekomen bleek dat mijn “collega’s” van de sport er niet waren. Dus ben ik naar de volunteers (onze vrienden) gelopen. Ze zijn daar wat bekender en hebben dus zo een groepje geregeld waar ik mee kon gaan sporten. Mijn doel was om wat gevarieerdere sporten/spelletjes aan te bieden omdat ze altijd het zelfde doen. (mooi moment want ik had toch geen toezicht van een begeleidster). Dus ik met 7 vreemde Litouwse cliënten met een beperking aan de slag. En dat in een hele kleine ruimte. Dit ging echter erg goed en ze hadden het naar hun zin. Tot een zo vriendelijke vrouw even wat kwam veranderen aan een spelvorm. Ze snapten er niks meer van en ik zelf ook niet. Ik weet nog steeds niet waarom ze dat deed, grr!! Vervolgens liep ze weer weg, ik dacht blijf maar weg.. en gelukkig deed ze dat ook. Daarna een uurtje puzzels gemaakt en gedamt. Opeens ging alle begeleiders en cliënten naar een zaaltje, dus daar ben ik maar achteraan gegaan. Best lastig omdat ze niet kunnen communiceren. Het bleekt dus edat ze een uur lang een Litouwse film gingen kijken. Erg leuk omdat ik alles moeiteloos kon erstaan, uchum. Daarna nog lekker buiten gebasketbald. Samen met een andere begeleider een groepje cliënten mee naar buiten genomen. Was er dus een vreemde jongen met het syndroom van down van een andere stichting die een client van ons aanviel. Eerst wilde hij een client van JDC kussen, daarna omhelzen, toen ze dat niet wilde. Werd hij boos. De begeleidster van onze groep reageerde niet en ik wist ook niet wat ik moest doen. Dus ik heb die jongen weggeduwd en gezegd dat hij weg moest gaan. Later kwam hij weer terug en wilde haar weer aanvallen, ik had het in de smiezen dus pakte hem vast en begon hij mij te slaan, hij was redelijk sterk kan ik jullie vertellen. Ik heb hem meegenomen (na wat gestoei) op een bankje gezet bij zijn begeleiders die nu ook toch maar ik actie kwamen. Ongelooflijk die laksheid. Mijn collega die Litouws sprak greep helemaal niet in en zou zo haar eigen client aan laten vallen, omdat ze zelf te bang (I was scared) was zei ze. Snap ik niet echt zeg maar.

Donderdag 24 April:
Mijn eerste ochtend op de Pradine Basisschool. Om half 9 moest ik beginnen samen met Jessica. Een mooie school in een voormalig ziekenhuis. We hebben materiaal gepakt en de sleutel opgehaald. Ik zou de deur wel ff open doen met die sleutel. Geen strak plan, sleutel afgebroken. Kleinigheidje blijf je houden zullen we maar zeggen. Een oud mannetje geroepen die het slot er uit heeft geschroefd. We hebben alle materialen klaar gezet en heb 3 lessen samen met Jessica gegeven. Hier erg veel Litouwse woorden van geleerd. De kinderen vonden het erg leuk en hebben veel bewogen. Veel verschillende spellen gedaan: lijnenspel, coördinatie oefeningen, estafette, poorttikkertje. Ook de juffen vond het leuk en waren enthousiast. We kregen applaus na elke les. Daarna heb ik samen met Luuk nog twee lessen gegeven. We zijn snel door gegaan naar JDC van twee tot drie uur. Even een kijkje genomen bij de groepen en de werknemers. Snel wat voedsel naar binnen getrapt, en weer door naar de derde en laatste stage van de dag. Op naar het weeshuis. De kinderen waren weer blij om ons te zien, ze kwamen weer aan en gaven ons allemaal weer een hand en vroegen hoe het met ons ging. Na spelletjes gespeeld te hebben tot 17.00uur, vertelden we dat we naar huis gingen om te eten. Ze vonden het echter zo leuk, dat ze niet wilde dat we weggingen. Na nog een potje gedaan te hebben, liepen ze helemaal met ons mee naar de uitgang om ons uit te zwaaien. Toch wel leuk dat ze zo enthousiast zijn.

Vrijdag 25 april:
Ons lekkere vrije dagje. ’s Middags naar Litouwse les geweest, weer erg veel geleerd. Ik ken al een flink aantal (standaard) woorden, waardoor je je toch een beetje verstaanbaar kan maken. Dit zowel in het dagelijks leven hier, als in de lessen op stage. ’s Avonds toch besloten om te gaan stappen. De meiden bleven thuis, dus een mannenavondje. Was erg gezellig. Bestel nooit wat te eten in een Discotheek want we kregen zure haring, met pinda’s, aardappels en andere Litouwse ‘lekker’nijen. Viel niet echt in de smaak. Ook was er nog een vrouwtje die ons liep aan te staren, wij een beetje glimlachen van wat is dat voor stuk verdriet. Dit kon ze niet waarderen waardoor dat ze foto’s van ons ging maken(waarschijnlijk zodat ze ons gezicht ging onthouden). Wij waren hier niet echt van gediend dus wij draaiden om. Toen begon ze te duwen en een beetje irritant te doen. Gelukkig zijn we bevriend met de beveiliging en die heeft haar even duidelijk gemaakt dat ze niet moest uitdagen haha..

Zaterdag 26 april:
Koningsdag in Nederland. Ik vond het wel jammer dat ik dat moest missen. Het is toch wel een dag in het jaar waar ik altijd naar uit kijk. We hebben hier maar het beste ervan proberen te maken. Dus hebben we Koningsdag in Litouwen gevierd. Iedereen in het oranje door de straten, we werden raar aangekeken. Foto’s hier van op mijn facebook. We hebben gebarbecued met onze stagebegeleider van de voetbal en de stagebegeleidster van de meiden bij het rehabilitation centre. Dat was erg gezellig.

Zondag 27 april:
’s Ochtends naar de markt geweest, aparte mensen daar als je nog maar naar een ding kijk staan er al 3 mensen om je heen om allemaal dingen te vertellen over de producten. ’s Avonds nog wat

Maandag 28 april:
Met Ruben naar Krantoschool (school voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen). Eerste twee lessen gekeken daarna de kinderen begeleid en met hen gespeeld. Was erg leuk. Ze vinden het allemaal leuk om ons te zien en vragen allemaal hoe het met ons gaat. ’s Middags tijdens een les nog met een leerling gespeeld. Een jongetje met het syndroom van Down van vier jaar oud. Was erg leuk, dit omdat hij thuis nooit aandacht kreeg vertelde ze. Hij was heel erg blij. De rest van de middag was de les buitenspelen omdat het hier 20 graden is. Ik kan elke dag in korte broek en een t-shirt naar stage. Dat is wel ideaal. Misschien wel net zo warm als in Nederland.

Dinsdag 29 april: Naar JDC met Michelle. ’s Ochtends was er een expositie ergens anders in de stad. Dus bijna iedereen ging weg. Dus aan Michelle en mij om sportactiviteiten te organiseren voor de cliënten. Dit was wel leuk omdat we gewoon ons eigen ding konden doen. Om twee uur waren we klaar en zijn we doorgegaan naar de voetbal met Ruben en Tomas. Na weer een training te hebben gegeven in extreme hitte hebben we zelf nog even gevoetbald. Daarna gegeten en weer door om zelf met een team te voetballen. Erg anders voetballen als in Nederland maar wel heel erg leuk. Toen was het 21.45, snel naar huis want Luuk zijn ouders kwamen op bezoek vanuit Nederland. Gezellig even naar de stad gegaan.

Woensdag 30 april:
Dagje stage gelopen op het JDC, niet veel bijzonderheden. ’s Avonds op de fiets naar de ouders van luuk gegaan elders in de stad. Daar hebben we op ons verzoek heerlijk een prakje op. Aardappeltjes, met bonen, doperwten en een stukje vlees. Genieten was het. Toch wel gemist na al die vette troep hierzo.

Donderdag 1 mei: In Litouwen was het een nationale feestdag.

Vrijdag 2 mei: Onze haren geknipt door de moeder van Luuk, ’s middags gewinkeld in de Adidasshop. Een nieuwe trui en voetbalschoenen gekocht. ’s Avonds gegeten en gesport en we zijn daarna met de broer van Luuk gaan stappen. Was een gezellig avondje.

Zaterdag 3 mei: Na 5 uur slaap ben ik lekker gaan lopen door de stad en in het park. Ook nog hardgelopen. De ouders van Luuk uitgezwaaid. Rest van het weekend rustig aan gedaan.

Foto’s van al mijn belevenissen zijn te vinden op:

Skypenaam: marcvroegindeweij
Verslagen: http://marcvroegindeweij.waarbenjij.nu/
Foto’s zijn te vinden in het fotoalbum op mijn site.
E-mail: marcvroegindeweij@hotmail.com

  • 05 Mei 2014 - 12:29

    Paul Kreijne:

    Hoi Marc, weer een boeiend verslag.
    Volgens mij kun je daar wel een cursus "omgaan met agressief gedrag" gaan geven: goed geld mee te verdienen, joh!
    Moedig dat je ingreep bij die down-er….niet allemaal lieverdjes, zo zie je maar weer. Zeker als er (onbeantwoorde) liefde in het spel is…
    succes de laatste weken…..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Opleiding: 4e jaars CIOS-Student te Goes. Profiel OBAW (Ortho Bewegingsagoog) Sport: Voetbal bij VVMelissant

Actief sinds 25 Maart 2014
Verslag gelezen: 1625
Totaal aantal bezoekers 5468

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 07 Juni 2014

Litouwen

Landen bezocht: